Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.10.2010 13:37 - Нобеловата лекция на Бродски
Автор: amrita Категория: Лични дневници   
Прочетен: 3171 Коментари: 5 Гласове:
7


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Преди известно време из блог.бг се проведе дискусия относно това какво и как се разпознава "истинската" поезия. Прочетох нещо, което много ме "замисли" и искам да го споделя с вас. Става дума за "Нобелова лекция" на Йосиф Бродски. Мисля, удачно е да помислим малко по-дълбоко върху думите на един човек и поет, спечелил приживе признанието на своите съвременници. Не успях да я намеря в глобалната мрежа, за да ви я покажа цялата и ето защо тук само ще ви извадя някой от любимите ми моменти. Някой ако успее да я открие, моля да ми прати линк, че да го закрепя към постинга.

Преписите са от книгата "Изодникъде с любов" Анубис 1994, превел от руски Бойко Ламбовски.
...
Ако изкуството учи на нещо (и на първо място художника), то е - на частността на човешкото съществуване. Като най-древна - и най-буквална - форма на частно предприемачество, то волно или неволно поощрява у човека точно усещането за индивидуалност, уникалност, отделност, и го превръща от обществено животно в личност. Много неща могат да се споделят: хлябът, ложето, убежището, възлюбената - но не и стохотворение на Райнер Мария Рилке например. Произведението на изкуството - особено литературното, и в частност стихотворението, се обръща към човека тет-а-тет и встъпва с него в преки - без посредници - отношения. Точно затова и недолюбват изкуството изобщо, литературата и позията в частност агитаторите за всеобщо благо, повелителите на масите, глашатаите на историческата необходимост. Понеже там ,където е минало изкуството, където е прочетено стихотворение, те откриват на място на очакваните съгласие и единодушие равнодушие и разногласие, на мястото на решимостта за действие - невнимание  игнусливост. С други думи, в нуличките, с които агитаторите за всеобщо благо и повелителите на масите искат да действат, изкуството вписва "точка-точка-запетая с минус", и превръща всяка нуличка в може би не винаги привлекателна, но човешка физономийка.
...
Философията на държавата, етиката й, да не говорим за естетиката - са винаги "вчера"; езикът, литературата - винаги "днес"; и често - особено при тази или онази ортодоксална политическа система - дори "утре". Една от заслугите на литературата е в това, че помага на човека да уточни времето на своето съществуване, да отличи себе си в тълпата, както на предшествениците, така и на себеподобните си, да избегне тавтологията, т.е. участта, популярна иначе с почетното име "Жертва на историята". Изкуството изобщо - и литературата в чаастност - с това са и забележителни, с това се различават от живота, че винаги бягат от повторенията. В посведневния живот вие можете да разкажете за трети път един и същи виц, и за трети път да предизвикате смях, да се окажете душата на компанията. В изкуството подобна поведенческа форма се нарича "клише". (...) Притежаващо собствена генеалогогия, динамика, логика и бъдеще, изкуството не е синонимично, а - в най-добрия случай - паралелно на историята и начинът му на съществуване е създаваната всеки път нова естетическа реалност. Ето защо то често се оказва "пред прогреса", пред историята, основен елемент, на която се явява - а дали на доуточним Маркс? - точно клишето.

В днешно време е много разпространено твърдението, че писателят, особено поетът, трябва да ползва в произведенията си езикът на улицата, езика на тълпата. При цялата уж демократичност и при осезаемите практически изгоди за писателя, това твърдение е глупаво и представлява опит да се опдчини изкуството, в дадения случай литературата, на историята. Само ако сме решили, че "сапиенсът" трябва да спре да се развива, можем да караме литературата да говори на народен език. В противен случай народът трябва да говори на езика на литературата. Всяка нова естетическа реалност уточнява за човека неговата етическа реалност. Защото естетиката е майка на етиката (...)

Естетическият избор винаги е индивидуален и естетическото преживяване винаги е частно преживяване. Всяка нова естетическа реалност прави човека, който я преживява, още по-частно лице и тази частност, добиваща понякога форма налитературен (или друг някакъв) вкус, вече сама по себе си може да се окаже ако не гаранция, то форма на защита от поробване. Защото човекът с вкус, в частност - с литературен вкус, е по-малко възприемчив към повторенията и ритмическите заклинания, присъщи на всяка политическа демагогия. Работата не е толкова в това, че добродетелта не гарантира създаването на шедьовър, колкото в това, че злото, особено политическото, е винаги лош стилист. Колкото е по-богат естетическият опит на идивида, колкото по-твърд е неговият вкус, толкова по-точен е нравствения му избор, толкова той е по-свободен, макар че едва ли е по-щастлив. (...)

Човек се заема със съчиняването на стихотворение по различни причини ... Той прибягва до тази форма - стихотворението - по-скоро от безсъзнателно-миметически съображения: черният вертикален съсирек от думи сред белия лист хартия по всяка вероятност напомня на човека за собственото му положение в света, за прпорциите на пространството спрямо тялото му. Ала независимо от съображенията, вследствие на които той се хваща за перото, и независимо от ефекта, създаван от това, което излиза под перото му, върху аудиторията, колкото и да е голяма или малка тя - мигновеното последствие от този акт е усещането за влизане в зависимост от същия, от всичко, което е вече казано на него, написано и осъществено.

Тази зависимост е абсолютна, деспотична, но тя и разкрепостява. Тъй като, бидейки винаги по-стар от писателя, езикът притежава колосална центробежна енергия, дарявана му от неговия времеви потенциал - тоест от цялото бъдеще време. (...) Поетът ,повтарям, е средство за съществуване на езика. (...)

Пишещият стихотворение все пак го пише не защото разчита на посмъртна слава, макар той често да се надява, че стихотворението ще го надживее поне за известно време. Пишещият стихотворение го пиша защото езикът му подсказва или просто му диктува следващия стих. Започвайки стихотворението поетът по правило не знае как ще го завърши и често се оказва много удивен от това, което се е получило, защото често се получава по-добре, отколкото той е предполагал, често мисълта му отива по-далече, отколкото той е очаквал. Точно това е моментът, в който бъдещето на езика се намесва в неговото настояще. Както знаем, съществуват три метода на познание: аналитичен, интуитивен и този, от който са се ползвали библейските пророци - откровението. Различието на поезията от трите метода ев това, че тя ги използва и трите едновременно (наблягайки на втория и третия), тъй като и трите са ни дадени в езика; и понякога с помощта на една дума, на една рима пишещият стихотворение успява да се озове там, където преди него никой не е бил - и по-далеч, може би, отколкото той сам е искал. Пишещият стихотворение го пише преди всичко, защото поезията е колосален ускорител на съзнанието, на мисленето, на светоусещането. Когато веднъж е изпитал това ускорение, човек вече не е в състояние да се откаже от повторение на опита, той изпада в зависимост от този процес, както се изпада в зависимост от наркотиците и алкохола. Човека, намиращ се в подобна зависимост от езика, трябва, прдполагам, и да наричаме поет.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Благодаря за вниманието. Много въпроси отключва в мен тази лекция и много мисли предизвиква, дава ми тласък за проникване в същността на езика и поезията. Това е и основната причина, поради която я споделям тук. Евентуално, може би, се надявам да предизвика подобно усещане и в някой от вас.
Бъдете щастливи и мъдри! И много, много усмихнати!
Поздрави, прегръдки, обич и усмивки от Ами!





Тагове:   лекция,   Нобеловата,


Гласувай:
7



Следващ постинг
Предишен постинг

1. miaa - Честит празник Amrita! Поезията е ...
01.10.2010 13:56
Честит празник Amrita! Поезията е красотата на мислите, възприятията и любовта:)
цитирай
2. amrita - Ха :) Честит и на теб
01.10.2010 14:03
Как съм налучкала :) Без въобще да се замислям за празника днес, седнах да я анпиша тази статия. Мислех да бъде вчера, но много ми се приспа и реших, че "по светло" ще е по-добре.

Честит празник, поети, музиканти, творци, писатели.
Прекрасен ден е днес!

В Боливия (както ми подсказа Уикипедията е народен ден на Библията) както и да е. Стана ми любопитно!

Усмивки на всички.

miaa, прегръщам те
цитирай
3. tili - Благодаря!
01.10.2010 14:07
Дано повече хора го прочетат!
цитирай
4. amrita - Добре дошла,
01.10.2010 14:24
ами и аз се надявам на същото!
Или поне да го прочетат онези, на които им е необходимо
Хубав ден!
цитирай
5. mariniki - прочетох внимателно...
07.02.2013 09:14
когато Големите говорят, трябва да бъдат чути... изключително точна
истинна и впечатляваща реч на Бродски... наистина, дано повече хора да прочетат...
в последната и част просто ме изуми познанието за душата и чувствата на хората
седнали с перо в ръка пред белия лист...

...понякога с помощта на една дума, на една рима пишещият стихотворение успява да се озове там, където преди него никой не е бил - и по-далеч, може би, отколкото той сам е искал...

благодаря ти, ampita... от сърце...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: amrita
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1841832
Постинги: 1583
Коментари: 3804
Гласове: 5980